OUTER HOUSE, COURT OF SESSION

2021 CSOH 36
A325/20
OPINION OF LADY WOLFFE
In the cause
SKY UK LIMITED
Pursuer
against
ALEX CHERRIE
Defender
Pursuer: Tariq; Burness Paull LLP
Defender: No appearance
6 April 2021
Background
Introduction
[1] This matter called before the Court on the pursuer’s motion for interim interdict

against the defender from breaching the pursuer’s copyright and which is protected by the
Copyright, Designs and Patents Act 1988 (the “1988 Act”). The full terms of the interim
interdict are noted below (at para [17]) but, essentially, the pursuer seeks to prevent the
defender from copying the pursuer’s programmes (which are behind a paywall) and from
providing links to these via the defender’s own online forum in the form of several

“subreddits”. So far as Counsel’s researches disclosed, this was the first occasion this Court



has had to consider a potential breach of an intellectual property right via the Reddit
platform and to consider the question of what constituted “communication to the public”
in respect of material that had, to some extent, been content available to the public for free
(an issue addressed by the Court of Justice of the European Union (“the CJEU”) in Svensson
v Retriever Sverige AB [2014] Bus LR 259, (Case C-466/12)( “Svensson”) and in GS Media BV v
Sanoma Media Netherlands BV and Others (“GS Media BV”), [2016] Bus LR 1231, Case

C-160/15).

The pursuer’s activities and intellectual property rights
[2] The pursuer describes its activities (in article 2 of condescendence) and its associated
intellectual property rights (in article 3 of condescendence), in the following terms:

“2. The Pursuer is a leading provider of pay television services in the United
Kingdom. The Pursuer provides its services by means of satellite and internet
broadcast. The Pursuer’s television service has numerous channels, including
flagship channel brands such as Sky One, Sky Arts, Sky Atlantic, Sky News, Sky
Cinema and Sky Sports. A full list of the Pursuer’s channels is provided in the
Annex hereto (the ‘Sky Channels’). Each of the programmes on the Sky Channels
is transmitted by the Pursuer by way of electronic transmission from the UK for
simultaneous reception by authorised subscribers in the UK (the “Broadcasts’).
All transmissions of the Sky Channels are encrypted by a conditional access
system. Save for programmes broadcast on the Sky Arts channel, which became
a free to air channel on Freeview and Freesat on 17 September 2020, these
transmissions can only be received by the Pursuer’s authorised account holders
who subscribe to the Pursuer’s television service. A subscriber requires to have a
decoder and a viewing or decoder card to receive the Pursuer’s satellite
Broadcasts. Decoders and viewing cards are made available to subscribers by the
Pursuer. Save for programmes broadcast on the Sky Arts channel, a subscriber
requires to have a Sky account to receive the Pursuer’s internet Broadcasts. Sky
accounts are made available to subscribers by the Pursuer. The Pursuer’s
revenues derive from retailing pay television subscriptions. These subscriptions
allow the Pursuer to invest billions of pounds annually in acquiring content for
the Sky Channels.

3. Copyright subsists in the Broadcasts in terms of sections 1(1) (b) and 6 of the
Copyright, Designs and Patents Act 1988 (the ‘1988 Act’). The author of a work is



the first owner of the copyright. In terms of section 9(2) (b) of the 1988 Act, the
author of a broadcast work is the person making the broadcast. The Pursuer is
the author of the Broadcasts. The Pursuer is the owner of the copyright in the
Broadcasts. In terms of section 16(1) of the 1988 Act, the Pursuer, as the owner of
the copyright in the Broadcasts, has the exclusive right to: (i) copy the Broadcasts
(section 17 of the 1988 Act); and (ii) communicate the Broadcasts to the public
(section 20 of the 1988 Act).”

[3] In his submissions, Mr Tariq, who appeared on behalf of the pursuer, drew a
distinction between the programmes broadcast via the pursuer’s Arts channel (“the Arts
Channel” or the “Arts Channel programmes” as the context requires), which became free to
air in September 2020, and the pursuer’s programmes broadcast on its other channels which
were all behind a paywall. This was relevant to the issue addressed by the CJEU in Svensson

and GS Media BV.

The platforms by means of which the defender is alleged to have infringed the pursuer’s
copyright

[4] The pursuer’s position is that the defender has breached its copyright by his use of
two media platforms: Reddit and YouTube. It is helpful briefly to describe these online
platforms before setting out what the pursuer contends is the defender’s infringing conduct

on these platforms.

Reddit

[5] Reddit is a social news platform based around communities. A community is known
as a “subreddit”. A subreddit is controlled by a moderator. The moderator of a subreddit
controls the content it contains. A moderator can post content, including hyperlinks to other

content, as well as remove content posted by others. Readers can access a specific subreddit



containing content of particular interest to them. Readers can then join that subreddit, post
on the community page and review other users” posts to it. Subreddits are free to view on
the internet and one does not require to subscribe to the subreddit in order to view its

content.

YouTube

[6] YouTube is a well-known online platform to which persons may upload or post
video content, and which is thereafter publically accessible on the internet without payment.
Persons may also set up particular YouTube channels, which may attract a following or

subscribers.

The defender’s alleged activities on Reddit and YouTube

Reddit

[7] The pursuer avers that the defender has a Reddit profile with the username
“Cherzol”; that he has been active under this profile for over a year; and that the defender
is the sole moderator of three subreddits: (i) /UKTVLAND; (ii) r/notapanelshow; and

(iii) r/UKPanelShowsOnlywhich I shall refer to respectively as “the first subreddit”, “the
second subreddit” and “the third subreddit”, and collectively as the “Subreddits”). The first
subreddit had 19,262 readers as at 14 July 2020 and 21,100 readers as at 3 November 2020.
The second subreddit had 14,782 readers and 16,400 readers on those respective dates. The
number of readers on those dates for the third subreddit was 7,979 and 9,400. The second
subreddit has existed for about 3 years. The previous sole moderator was an account with

the name “Cherzo”. Cherzol became the sole moderator about 1 year ago.



[8] The means by which the defender is averred to have breached the pursuer’s

copyright is by Cherzol encouraging readers of the Subreddits to post requests for links to

UK television programmes and thereafter by the provision of hyperlinks to a Google Drive

containing a copy of the requested content. Those hyperlinks, which are provided by

Cherzol, are visible and clickable by all readers, and clearly labelled to allow the user to

identify the content that is being hyperlinked. The particular instances of the defender

providing unauthorised access to the Broadcasts via his Reddit profiles were said to be as

follows:

D)

2)

3)

On the first subreddit, it is averred that the defender has posted a hyperlink to,
inter alia, episodes of “Gangs of London” (a series broadcast on Sky Atlantic); “Cop
Squad” (a series broadcast on Sky One); “Thronecast” (a series broadcast on Sky
Atlantic); “The Russell Howard Hour” (a series broadcast on Sky One); “Portrait
Artist of the Year” (a series broadcast on Sky Arts); and “A League of Their Own” (a
series broadcast on Sky One);

On the second subreddit, it is averred that the defender has posted a hyperlink
to, inter alia, an episode of “The Russell Howard Hour” (a series broadcast on Sky
One) and “Portrait Artist of the Year” (a series broadcast on Sky Arts); and

On the third subreddit, it is averred that the defender has posted a hyperlink to,
inter alia, episodes of “There’s Something About Movies” (a series broadcast on Sky
One), “A League of Their Own: European Road Trip 2” (a series broadcast on Sky
One); and “A League of Their Own - Christmas Special 2019” (broadcast on Sky

One).



YouTube

[9] The pursuer avers that the defender also operated a YouTube channel called

“Cherzo” at a specified URL (“the YouTube Account”). Prior to the closure of that account

by YouTube on 12 November 2020, at the pursuer’s request, the YouTube Account had

acquired 95,300 subscribers as at 3 November 2020, an increase from 76,600 subscribers as at

14 July 2020. In the period between 19 April 2016 and its closure, the YouTube Account

attracted over 16 million views.

[10]  The pursuer avers that its copyright was infringed on the YouTube Account in the

following respects:
“The Defender was providing unauthorised access to the Broadcasts to the public via
the YouTube Account. The YouTube Account included copies of content taken from
the Broadcasts. Multiple episodes of ‘Portrait Artist of the Week’ (a series broadcast on
Sky Arts) had been copied onto the YouTube Account, both prior to and following
the channel becoming free to air on 17 September 2020. The most recent activity was
the posting of a full episode of “Portrait Artist of the Year” on 22 October 2020. This
video was posted by ‘Cherzo’. This video had over 95,000 views as of 3 November
2020. At 44 minutes and 25 seconds into the episode, a statement that the copyright
in the Broadcast is owned by the Pursuer can be clearly seen. The YouTube Account
included references to the Subreddits.”

[11]  In the course of submissions, reference was made to an investigation report prepared

by the pursuer’s investigation team (“the Report”) and contained in the pursuer’s first

inventory of productions, whose terms supported the pursuer’s averments.

Payments to the defender

[12]  The Summons also sets out the means by which it is averred that the defender
solicited and received online payments to his Patreon and PayPal accounts, which are both
digital payment platforms. (The URLs for these were provided in the Summons.) In

particular, the Subreddits and, prior to its closure, the YouTube Account, contained details



of how users could make payment to the defender and they contained links to the

defender’s Patreon and PayPal accounts. In respect of the defender’s Patreon account, it is

averred that:
“[t]he Defender has over 111 ‘patrons’ being users who contribute money to him. The
account offers five payment tiers ranging from £1 plus VAT per month to £17 plus
VAT per month. The “About’ section on the Patreon account states as follows: ‘I have
a YouTube channel and Reddit account that i use to post UK Panel Shows mostly, i need to
have patreons to get computer equipment and online space to continue this, i would also like
to get sources for recording shows to post, such as subscription to TV packages or IPTV
Servers [sic].” The Defender recognises his need to pay for a subscription to access

certain content, such as the Sky Channels, and seeks a contribution from ‘patrons’
towards those costs.”

In respect of the defender’s PayPal account, which is in the name of the defender and not an

online alias, it is averred that this permitted users to make one-off payments to the defender.

The defender’s alleged infringements of the 1988 Act
Section 16, 17 and 20: the prohibition of inter alia copying and communicating works
protected by copyright without the consent or license of the copyright owner
[13] Reference was made to sections 16, 17 and 20 of the 1988 Act. Read short, in terms of
section 16(2) of the 1988 Act, the pursuer’s copyright in the Broadcasts is infringed by a
person who without the licence of the pursuer does, or authorises another to do, any of “the
acts restricted by copyright”. These acts were said to include:

1) “copying” the Broadcasts (in terms of section 17 of the 1988 Act); and

2) “communicating” copies of the Broadcasts to the public (in terms of section 20 of

the 1988 Act).

In terms of section 17(4) of the 1988 Act, “copying” in relation to a broadcast includes

making a photograph of the whole or a substantial part of any image forming part of the



broadcast. In terms of section 20 of the 1988 Act, a “communication” must be by electronic
means and includes making a work available to the public in such a way that members of

the public may access the work from a place and at a time chosen by them.

The defender’s alleged infringements via the YouTube Account

[14]  The pursuer avers that the defender has uploaded copies of content from the
Broadcasts to the YouTube Account, including entire episodes of programmes from the Sky
Channels. The copying of the Broadcasts was an infringement of the Pursuer’s copyright in

the Broadcasts in terms of section 17 of the 1988 Act.

The defender’s alleged infringements via the Subreddits

[15]  Separately, the pursuer contends that the defender is operating the Subreddits for the
purposes of posting links to its television programmes, and allowing users to post links to
and to access its television programmes. It avers that the TV programmes

“...include those broadcast on the Sky Channels. The Defender has posted
hyperlinks to a Google Drive containing content from Broadcasts. The Defender
has provided the means for others to post links to such content...”

The provision of hyperlinks as constituting the infringing communication
[16]  The pursuer’s position is that the provision of a hyperlink is a “communication by
electronic means” for the purposes of section 20 of the 1988 Act. It avers:

“The Defender’s Subreddits, and previously the YouTube Account, have thousands
of followers. Anyone can access the accounts and view the content. Videos on the
YouTube Account had over 16 million views. The communication is therefore to a
public. The work must also be communicated without the authorisation of the
copyright owner. If the Defender communicates the work to a public not taken into
account by the Pursuer when authorising the initial communication, then the
Defender’s communication is unauthorised. Save for those broadcast on the Sky Arts
channel after 17 September 2020, the Broadcasts are only available to users with Sky



accounts. Those users pay subscription fees to the Pursuer. By posting hyperlinks to
content from the Broadcasts or allowing others to do so, the Defender has
circumvented the requirement for a Sky subscription. Users of the Subreddits, and
previously the YouTube Account, are able to access the content from the Broadcasts
without a Sky subscription. The communication of the Broadcasts to a public
without the authorisation of the Pursuer is an infringement of the Pursuer’s
copyright in the Broadcasts in terms of section 20 of the 1988 Act.”

The terms of the interim interdict sought
[17]  The pursuer sought interdict ad interim in the following terms:

“1. For interdict against the Defender, acting on his own or through his servants,
agents, employees or anyone on his behalf from infringing the Pursuer’s
copyright in the broadcast of television programmes on any of the Sky Channels
(as identified in the Annex hereto) (the ‘Broadcasts’) by (a) copying any
Broadcasts; and/or (b) communicating any Broadcasts to the public and, in
particular, and without prejudice to the generality of the foregoing, by:

(i) uploading any Broadcasts to or making any Broadcasts available on
any YouTube accounts;

(ii) posting any new hyperlinks or continuing to hyperlink to any
Broadcasts on Reddit including on:
(@)  the subreddit r/UKTVLAND;
(b)  the subreddit r/notapanelshow;
(c)  the subreddit r/UKPanelShowsOnly; and/or
(d)  any other Reddit account or subreddit;

(iif) uploading, posting or hyperlinking to any Broadcasts online in any
way whatsoever; and / or

(iv) causing, directing, procuring, authorising, assisting or enabling others
to do any of the aforesaid acts;

and for interdict ad interim.”

The pursuer’s submissions

The prima facie case

[18]  Mr Tariq took the Court through the averments set out above and through the
Report in some detail. He noted that, apart from the Arts Channel, which became free to air
in September 2020, all of the Sky content comprised in the Broadcasts was a subscription

service behind a paywall. By his conduct the defender had copied and communicated the

Broadcasts to the public by electronic means, in breach of sections 17 and 20 of the 1988 Act.



10

[19] Inrelation to Reddit, Mr Tariq noted that this has been described as “the front page
of the internet”. It was a prominent, not obscure, online platform which members of the
public could readily and freely access, and could post comments or content and read other
users’ posts. It was completely free. One could join Reddit simply by signing up with an
email address. However, content posted on Reddit and subreddits could be accessed by
members of the public without joining. The defender operated the Subreddits by
encouraging readers and members of his community to post requests for links to UK TV
programmes. The requests were not all for Sky content but many Sky programmes were
requested and posted. A TV programme was provided via a hyperlink to an analogue drive
on which the TV programme had been saved. The hyperlink is visible and accessible to any
person who views the Subreddits, not just to the person who requested it. Across all three
Subreddits the defender had around 54,000 subscribers, all of whom could request and view
content via the hyperlinks. There was no need to subscribe to the Subreddits to view its
content or to access TV programmes via the hyperlinks posted to them, but subscribers
would get a notification when new content was posted.

[20]  Proof of infringement of copyright did not require that the infringer derived financial
gain, however in this case the defender did seek to benefit financially from his infringing
conduct. The defender sought to make a profit from his copying and communicating of the
Broadcasts by soliciting payments to his PayPal and Patreon accounts, details of which were
contained on defender’s Subreddits and on the defender’s YouTube Account. The
Subreddits alone comprised a total community of 54,000 members. In one week alone, there
were 95,000 views. This was significant. The Report contained an image showing that the

pursuer’s copyright notice was clearly visible on the content that the defender was posting.



11

[21]  Mr Tariq submitted that the defender could not but be aware that his conduct in
copying and communicating by hyperlink the pursuer’s content was an infringement. First,
the pursuer had used a “takedown” request of Reddit. This only resulted in removal of the
specific content complained of but did not stop the defender’s activities. Second, the
defender had posted instructions on the Subreddits advising those requesting TV
programmes not to refer to “Sky” in terms but to “read the rules [ie of the Subreddits] before
requesting”. At p 4 of the Report, an extract of the defender’s “rules” was recorded. This
read:
“For requesting, just type show and episode/series number, then click request flair,
you don't need to type [REQUEST], don't request shows that are always capped or
uploaded, it will probably just be deleted, it will be posted, Don't request shows
before they have even aired. Don't make multiple requests for the same show(s),
they will be deleted, one request is enough. Do not put Sky.com links in your

requests, it will be deleted. Do not post links to ad and malware laden sites, they will
be deleted and you may get banned. No Torrents.” (Emphasis added.)

Third, while the defender’s YouTube had ultimately been closed, and of which the defender
could not but have been aware, he had continued the same infringing conduct on the

Subreddits.

The balance of convenience

[22]  The pursuer had wished to avoid litigation. It had tried to get Reddit and YouTube
to remove content. YouTube ultimately closed the defender’s account. Reddit removed
individual programmes but the defender continued to post new links. A number of new
links had been posted in the day or so preceding the application for interim interdict,
including to Russell Howard shows and A League of Their Own. The takedown requests were
not effective and the defender continued to post hyperlinks on the Subreddits to the

pursuer’s programmes. In relation to the YouTube Account, this had been taken down but



12

had had no deterrent effect, as the defender’s activities in the Subreddits continued

unabated.

Discussion and decision

The link between Cherzo, Cherzol and the defender

[23]  The first matter to consider is whether the pursuer has provided sufficient material
from which it may be inferred that the usernames Cherzo and Cherzol are the online persona
of the defender.

[24]  Asnoted above, all of the online activity noted is conducted by someone with the
username of Cherzo or Cherzol. In order to establish a link between the defender and these
usernames, reference was made to the Report, which contains 27 pages of appendices of
screenshots of online platforms. The Report also contained the results of the pursuer’s
investigations relied on to establish the prima facie case of infringement of the pursuer’s
copyright in the Broadcasts.

[25]  The pursuer’s investigators used open sources to establish a link between the
defender and the activities of Cherzol. These are set out in detail in the Report. In brief,
these included:

1) Reddit: A search of Reddit for “Cherzo” on 24 November 2020 returned the
profile for Cherzol on the Reddit site as a user and that the profile had been
active under this username for more than a year. Cherzol was the moderator of
the Subreddits. In relation to the link between “Cherzo” (the earlier username)
and “Cherzol” (which appeared to be used as the successor username), the
researches disclosed that while Reddit does not give details of deleted or

removed profiles, a Google search had produced a post on the second subreddit



2)

3)

13

indicating that “Cherzo” had quit as he was having a dispute with another
Reddit user (or “redditor”). Cherzol responded to that post stating that he was
“back” and from this the author of the Report inferred that Cherzo and Cherzol
were usernames for the same individual.

YouTube: A search of YouTube on 3 November 2020 returned a channel called
“Cherzo” and which contained links to the Subreddits and for donations. All of
the video uploads on this channel were from the Arts Channel and the
thumbnails contained Sky graphics.

Photobucket: A Photobucket account in the name of Cherzo contained images of

Sky TV shows, including a still from A League of their Own.

The Subreddits and the YouTube Account all contained details of how to donate and

included links to online payment platforms Patreon and PayPal.

4)

5)

6)

Patreon: The Patreon account for Cherzo specified five payment tiers (of varying

monthly amounts). The “About” section of this user stated:
“I'have a YouTube channel and Reddit account that i use to post UK Panel
Shows mostly, i need to have patreons to get computer equipment and online
space to continue this, i would also like to get sources for recording shows
to post, such as subscription to TV packages or IPTV Servers.” (Spelling is
in the original.) (Emphasis added.)

PayPal: The PayPal account identified for donations (with the username Cherzo)

was linked to the name Alex Cherrie.

Steam: Another open source search produced a gaming account on Steam with

the username Cherzo and linked to a person called Alex Cherrie located in

North Lanarkshire.



14

7) Facebook: A search of Facebook for “Alex Cherrie” disclosed that this user
had studied in Glasgow and that one of his friends on Facebook was a
“Mary Cherrie”.
8) Trace IQ: A search via Trace IQ disclosed the full name of Alexander Brian
Cherrie, his date of birth and also the address of the defender, which was an
address shared with a Mrs Mary Cherrie (born in 1947).
9) The pursuer’s accounts: Finally, a search of Sky’s own accounts disclosed that an
Alex Cherrie had had a number of accounts with the pursuer, all now dormant,
two of which had the address of the defender and his known email address. The
last transaction had been in April 2020 for the purchase of an “entertainment
pass”.
[26]  Inlight of these materials I am persuaded that it may reasonably be inferred that the
defender is the individual operating online using the names Cherzo and Cherzol on the

platforms noted, including the Subreddits and YouTube.

The prima facie case

The Broadcast behind the pursuer’s paywall

[27]  Thave no hesitation in finding that the pursuer has presented a strong prima facie for
breach of copyright in respect of the Broadcasts by the defender. (I consider the position in
respect of the Arts Channel programmes in the next paragraph.) On the material presented,
the defender was not just engaged in copying images, which suffices for section 17(4) of the
1988 Act, the defender appears to have copied and made available to the public whole
episodes of the pursuer’s content which has the protection of copyright. Ialso accept that,

on the pursuer’s narrative of the defender’s now-closed YouTube channel and on his still-



15

running Subreddits, the Broadcasts were made available to the public by electronic means
and in such a way that members of the public could access this content in a manner and at a
time of their choosing, such as to bring the defender’s conduct within the scope of section 20
of the 1988 Act. As Mr Tariq noted, the defender has thousands of viewers who may view
the Sky Broadcasts without restriction. None of this has been authorised by the pursuer.
This conduct constitutes a clear prima facie breach of the pursuer’s copyright in the

Broadcasts.

Does posting links to the Arts Channel programmes constitute communication to a new public?

[28]  Asnoted above (see para [3]), Mr Tariq drew a distinction between the Broadcasts
behind the pursuer’s paywall and the Arts Channel which had been free to air from
September 2020. Mr Tariq quite properly noted that a distinct question arose as to whether
the defender’s copying and communication of programmes from the Arts Channel could
nonetheless constitute an infringement. The specific question was whether this constituted a
communication to a “new public”.

[29]  In Svensson, cit supra, the CJEU addressed the question of whether the provision of a
clickable link (ie a hyperlink) on one website to protected works available on another
website constituted “an act of communication to the public” for the purposes of article 3(1)
of Parliament and Council Directive 2001/29/EC of 22 May 2001 on the harmonisation of
certain aspects of copyright (“the Directive”). (Article 3(1) is transposed into the provisions
of the 1988 Act under consideration.) The CJEU noted that there were two criteria
comprised in the concept of “communication to the public”: see paragraphl6. In respect of
the first of these criteria (discussed at paragraphs 17 to 20), being the “act of

communication”, it is sufficient to note the observation of the CJEU (at paragraph 18) that



16

“the provision, on a website, of clickable links to protected works published without any
access restrictions on another site, affords users of the first site direct access to those works”,
and its conclusion (at paragraph 20) that such provision constituted an action of
communication within the meaning of article 3(1) of the Directive.

[30] Inrelation to the second criterion, the CJEU observed:

“21. So far as concerns the second of the above-mentioned criteria, that is, that

the protected work must in fact be communicated to a “public’, it follows

from article 3(1) [of the Directive] that, by the term “public’, that provision refers to
an indeterminate number of potential recipients and implies, moreover, a fairly large
number of persons: the SGAE case, paras 37 and 38, and the ITV Broadcasting case,
para 32.

22. An act of communication such as that made by the manager of a website by
means of clickable links is aimed at all potential users of the site managed by that
person, that is to say, an indeterminate and fairly large number of recipients.

23. In those circumstances, it must be held that the manager is making a
communication to a public.

24. None the less, according to settled case law, in order to be covered by the concept
of ‘communication to the public’, within the meaning of article 3(1) of [the Directive],
a communication, such as that at issue in the main proceedings, concerning the same
works as those covered by the initial communication and made, as in the case of the
initial communication, on the Internet, and therefore by the same technical means,
must also be directed at a new public, that is to say, at a public that was not taken
into account by the copyright holders when they authorised the initial
communication to the public: see, by analogy, the SGAE case, paras 40 and 42; the
order in Organismos Sillogikis Diacheirisis Dimiourgon Theatrikon kai Optikoakoustikon
Ergon v Divani Akropolis Anonimi Xenodocheiaki kai Touristiki Etaireai Akropolis Anonimi
Xenodocheiaki kai Touristiki Etaireai (Case C-136/ 09) [2010] ECR I-37 and the ITV
Broadcasting case, para 39.” (Emphasis added.)

On the facts of that case, the links were to news articles freely available on their original
website and the CJEU held that therefore there was not the requisite publication to a “new
public”. By contrast in this case, apart from the Arts Channel programmes, the Broadcasts

are behind a paywall.



17

[31] The CJEU approved Svensson 2 years later, in GS Media BV (at para 37) where it
observed:
“Moreover, it is settled case-law of the Court that, to be categorised as a
'‘communication to the public', a protected work must be communicated using
specific technical means, different from those previously used or, failing that, to a
‘new public', that is to say, to a public that was not already taken into account by
the copyright holders when they authorised the initial communication to the
public of their work (judgment of 13 February 2014, Svensson and Others, C-466/12,
ECLIEU:C:2014:76, paragraph 24, and order of 21 October 2014, BestWater
International, C-348/13, not published, EU:C:2014:2315, paragraph 14 and the case-law
cited).” (Emphasis added.)
[32]  Mr Tariq founded on these passages to support the extension of the interim interdict
to the Sky Arts Channel programmes. While the Sky Arts Channel programmes have been
free to air since September 2020, I accept as well-founded Mr Tariq’s submission that the
pursuer did not thereby make those programmes free to the world at large. In order to view
these programmes, albeit without payment, an individual nonetheless required to create an
account with the pursuer and to download the “Sky Go” app on their devices. Importantly,
an individual creating an account would have had to assent to the pursuer’s terms and
conditions. These terms included restrictions on the account user and they expressly
prohibited any copying, downloading or transmission that was not for personal use. The
pursuer was making this content free only to that proportion of the public who would create
accounts with it and who would agree to the pursuer’s terms and conditions. Accordingly,
in my view, when the defender created a hyperlink to the Sky Arts Channel programmes, he
was circumventing these protections and was making these programmes available to a “new
public” which would not have been the same public the pursuer envisioned, and who
would have had to accept its terms and conditions. There is a second way in which the

defender’s activities constituted communication of the Sky Arts Channel programmes to a

new public. On the pursuer’s platform, many of these programmes were time-limited, in



18

the sense that they could only be viewed during a specific time-frame, after which they were
no longer accessible. However, the defender’s provision of access to these via the hyperlinks
on the Subreddits or formerly on the YouTube Account also circumvented these restrictions.
The pursuer did not envisage making these programmes available to members of the public
after the limited time for access had passed, but which the defender’s links also enabled. In
my view, those members of the public who viewed the Sky Arts Channel programmes after

these ceased to be available free to air via the pursuer’s platform were also a “new public”.

Balance of convenience

[33] Ialso accept that the pursuer has established that the balance of convenience favours
the grant of interim interdict. A number of factors support that conclusion. First, I find that
the pursuer has established a strong prima facie case. It has also demonstrated that this is
potentially a flagrant breach, given that the infringing posts on the Subreddits have
continued notwithstanding the closure of the defender’s YouTube Account and, indeed, the
removal (at the pursuer’s request) of infringing content from that channel as far back as
July 2020. Furthermore the pursuer’s use of alternative non-litigious means, in the form of
requests to YouTube and Reddit, has had only limited success. The pursuer’s concern is
that, if the defender had advance notice of these proceedings and the interim interdict, he
would seek to evade detection by setting up new online accounts under different aliases.
The defender’s activities demonstrate infringement on a large scale. The defender has in
excess of 51,000 users across the Subreddits and had 95,000 users on the YouTube Account.
The number of users of the Subreddits continues to grow: between July and November 2020
there had been a 17% growth in numbers. There could be no legitimate purpose in the

defender’s activities on the two online platforms other than to benefit financially from his



19

repeated copyright infringements. Infringement at this volume materially impairs the

pursuer’s business model. The infringements continue.

Decision
[34] Ifind that, collectively, these factor support the balance of convenience and the grant

of the interdict ad interim in the terms sought.



